Matrix İncelemesi

18:43

Çokça konuşulduğu dönemlerde ben muhtemelen 5-6 yaşlarında olduğum için pek hatırlamadığım bir filmdi Matrix. Bu yüzden yeşil kayan yazılar veya Matrix müzikleri bana pek bir anlam ifade etmiyordu. Ama telefon melodisini Matrix müziği yapanların olduğu bir dönemi az da olsa anımsıyorum. Konsoldaki yazıyı yeşile çevirip klavyeye rastgele basanları da hatırlıyorum. Bu yüzden Matrix benim kafamda, mermilerin yavaşlayıp neo'nun eğildiği sahne ve müziklerini zil sesi yapanlar kadar kalmıştı. Arada sırada televizyonda denk geldiğim oluyordu ama onlardan da bir iki sahne hatırlıyorumdur dediğim gibi.


Yaşım ilerledikçe, "Bir gün düzgün bir şekilde izleyeyim ben Matrix'i" demeye başlamıştım, çünkü beğenilmişti. Ama o gün bir türlü gelmemişti. Son zamanlarda tekrar Matrix'den konuşulmaya başlandı. Yapay zekalar, simülasyon evrenler, paralel evrenler derken, "Matrix'i en kısa zamanda izlemeliyim" demeye başlamıştım. Son olarak Elon Musk'ın da "Acaba simülasyonda mı yaşıyoruz, Matrix'de anlatıldığı gibi" demesi bardağı taşıran son damla olmuştu. Neydi bu Matrix? Ne anlatıyordu? Neden bu kadar önemliydi?

3 bölümden oluşması ve eski de bir yapım olmasından dolayı kendimi hazır hissettiğimde tek oturuşta bitirmeliyim bunu dedim. Ve bir iki gün önce öyle de yaptım.

Aslında yakın zamanda kendimi hazır hissedip, kesin olarak başlama fikri, Netflix üyeliği aldıktan sonra oluştu. Stranger Things'i de orda görüp izlemiştim. Güzel platform orası da tavsiye ederim, harika bir görüntü kalitesi sunuyor ve filmlere kolayca ulaşabiliyorsunuz. Belki Netflix'e özel ayrı bir yazı da yazarım ileride. (  Reklam değil maalesef :(   )

Tekrardan Matrix'e dönecek olursak sonrasında gelen bir çok filme de ilham kaynağı olmuş galiba, çünkü izlerken çoğu filme benzediğini fark ettim. Tabi Matrix diğerlerinden daha eski olduğu için bu durumda onlar Matrix'e benziyor diyebiliriz. 

Mesela ilk aklıma gelen, 3. filmde şehri koruyan robotlar. İçlerinde birer insan var ve bu robotların kollarını ellerini hareket ettirebiliyor yürütebiliyor hatta savaştırabiliyor. Birebir aynısı Avatar filminde de vardı. 


(bu da avatardaki robotlar)

Belki daha eskiden bir bilim kurgu romanında geçmiştir bu robotlar ve Matrix de dahil herkes burdan esinlenmiştir bilmiyorum. 

Bunun dışında, izlerken fark edeceğiniz bir çok benzerlik gözünüze çarpacaktır.

Peki nedir konu? Derseniz,

İnsanlar ve yapay zeka arasında bir savaş oluyor ve insanlar kaybediyor tabi ki bu savaşı. Hayatta kalan insanlar direnişe geçiyor ve yer altına çekiliyorlar. Yapay zeka ise insan bedenindeki elektriği kullanmak için insan çiftliği oluşturuyor.


 Matrix diye geçen yer, bizim dünya dediğimiz yer aslında. Elektrik üretmek için kullandıkları insanların zihinlerini, Matrix'e koyup bir yanılgının içine sokuyorlar. Ama gerçek bedenleriyse elektrik üretmek için yapay zeka tarafından kullanılıyor ve sonrasında da eritilip başka insanlar oluşturulmak için kullanılıyor.


Filmi izlerken bir çok düşündürücü soru oluşuyor kafanızda. Bir şeyin gerçek olup olmadığından nasıl emin olabiliriz? 

Morpheus'un Neo'yla bir konuşmasını alacak olursam bu konuyla ilgili, 

Neo - Bu, bu gerçek değil.

Morpheus - Gerçek nedir? Gerçeği nasıl tanımlarsın ? Eğer hissedebildiğin şeylerden bahsediyorsan, koklayabildiğin, tadabildiğin ve görebildiğin, o zaman gerçek, basitçe beynine iletilen elektronik sinyallerdir.

Sonrasında da Matrix hangi sinyali gönderirse, beynin de onu kabul edip, onun gerçek olduğuna inandığı konuşuluyor.

Başka bir sahnede de,

- Bu etin gerçek olmadığını biliyorum, ama onu ağzıma attığımda Matrix bana, bunun sulu ve lezzetli bir et olduğum söyleyecek.

Bu ve bunun gibi yüzlerce güzel ve sorgulatıcı diyalog var Matrix'te.


İlk bölümü bitirdikten sonra, "Ee ne kaldı ki geriye şimdi" demiştim. Ama aslında 3 bölüm; giriş, gelişme ve sonuç gibi.

İlk bölümde olanlar sadece ufak bir giriş, sonrasında olaylar daha da büyüyor ve karakter yelpazesi oldukça genişliyor.

Bu kadar anlatımın yeterli olduğunu düşünüyorum. Geriye sadece izlemek kalıyor.

Yani Matrix aklımda kalandan çok daha dallı budaklı ve ciddi bir yapımmış. Bildiklerinizi sorgulatan, yer yer de bol aksiyonlar ve zamanına göre farklı teknolojiler içeren bu film, izlediğim filmler arasında en iyisi olmayı başardı diyebilirim.

Sırf bu yüzden, bir de video yapabilirim Matrixle ilgili.

Eğer siz de benim gibi Matrix'i hayal meyal hatırlıyor ve "Acaba tekrar izlemeye değer mi?" diyorsanız, hiç vakit kaybetmeden Matrix i izlemeye başlamanızı öneriyorum.

You Might Also Like

0 Yorum